Tiden løb fra mig – om personlig effektivitet

Hvor mange af os har ikke haft den oplevelse når arbejdsdagen er slut, og vi sider tilbage med oplevelsen af at ikke have et synligt resultat på dagens udførte arbejde. Til trods for at vi har følelsen af at have arbejdet effektivt hele dagen. Det opleves frustrerende at ikke have nået de opgaver man troede, side tilbage med spørgsmålet, hvad har jeg egentlig udrettet i dag. Det skaber stress når man ser arbejdsopgaverne hober sig op. For at opnå personlig effektivitet skal du analysere dine arbejdsopgaver. Hvad er det der giver dig følelsen af at ikke have udrettet nogen i løbet af en dag? Mange svarer at de ikke afsluttede nogen opgaver, de researchede, samlede materialer, undersøgte, de forberedte sig. Nogen gange ikke kun til en opgave men til flere.

Er forarbejde uvæsentligt?
Personlig effektivitet handler ikke kun om at afslutte opgaver. Du bliver nødt til at se selve forberedelses arbejdet som en del af selve processen, og ikke kun fokusere på det færdige resultat. Personlig effektivitet handler ikke om at afslutte opgaver, det handler om din vej til at afslutte din opgave. Forberedelse, indsamling af date er nødvendigt, og ved at anerkende denne proces kan du se på personlig effektivitet.

Hvordan indsamler du date, er du struktureret, er der overspringshandlinger? Hvornår oplevede du sidst en tilfredsstillelse da du forberedte dig, hvad gjorde du? Personlig effektivitet handler om at kunne gentage de gode vaner vi allerede har og blive bevidst om de dårlige vaner, så vi slev kan bryde mønstret. Mange har de ”sjoveste” overspringshandlinger før de skal gå i gang med en opgave; gå på toilettet og børste tænder, rydde op på skrivebordet, spise. Det handler om at få øje på dem selv.

Råd til at spare tid
Personlig effektivitet handler om planlægning, nedenstående råd kan give dig personlig effektivitet.

  1. Planglæg det uplanlagte. Meget af din arbejdsdag går med at du lige skal, og kan du ikke lige se på denne, der er mange afbrydelser i løbet af en dag. Få tid på hvor ofte du bliver afbrudt.
  2. Koncentration. Telefoner der ringer, kollegaer der snakker, eller spørger om noget. Der er mange afbrydelser i løbet af en dag, som nedsætter effektiviteten og din koncentration. Sørg for at få uforstyrret tid.
  3. Det haster. Gør det virkelig det, spørg din kollega eller chef, hvor meget det egentlig haster. Tag kontrol over din egen tid.
  4. Spørgsmål. Sørg for at stille spørgsmål, hvad går opgaven ud på, hvad skal den bruges til? PÅ den måde sørger du for at bruge tiden rigtigt.

Personlig effektivitet handler om at være herre over sin egen tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *